ik heb voor u gemeust

Ik heb nog eens iets van de Meus klaargemaakt. Ik eet niet graag desserts -ik ben meer een hapjes- en voorgerechtenmadam-, maar ben toch voor 'koffiemousse verkeerd' gegaan. Zo lekker! Goed gedaan, Meus! Alleen zijn de proporties ietwat vreemd. Omdat we met zes waren, had ik de ingrediƫnten vermenigvuldigd met 1,5 (wat met eieren nogal moeilijk is, maar het steekt gelukkig niet rap nauw in mijn keuken). Toch kon ik maar vijf glazen vullen. Ik wist echter dat de vrouwelijke aanwezigen (behalve mezelve) snel genoeg zouden hebben, dus, vijf glazen was ok. Voor de roomlaag die op de mousse moest komen, had ik dezelfde vermenigvuldigheidsregel gebruikt, maar dat was dan weer veel te veel! Enfin, soit, het dresseren van de glazen ging perfect, ze waren exact zoals het fotoke van de Meus. We begonnen allemaal te eten en ook ik, wiens buik pas lichtjes ontploffingsgevaren begint te tonen na een gang of vier, moest na een tiental lepels stoppen. Zo zwaar! Het feit dat zowat het hele recept uit room bestaat, zou er mee te maken kunnen hebben.

Tweede ronde: we gaan gewoon voor kleinere glaasjes! Deze keer veel meer bezoek, dus de ingrediƫnten voor de mousse verdubbeld (behalve de gelatine, want dat had ik niet meer voldoende in stock). Voor de roomlaag heb ik de oorspronkelijke hoeveelheden gebruikt, zelfs ietske minder (in die roompotjes zit altijd 250 ml, dus 300 ml is zo onhandig!). En kijk, dat is gewoon super schattig en verteerbaar, zo'n klein potje. Ok, het tekort aan gelatine liet zich lichtjes voelen via de lopende laag die stilaan onderaan kwam te liggen (net nu er jarenlange keukenervaren tantekes op bezoek waren die het allemaal ok vinden, maar toch nog even willen 'meegeven' dat je beter wat meer gelatine gebruikt, zelfs al heb je zelf gezegd dat je weet dat daar de fout zit), maar Meus, dit is een topdessert, zij het in kleinere porties! Tis da!


http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/koffiemousse-verkeerd

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2