google en uwe privé

Er wordt tegenwoordig wel eens geklaagd over de privacy die door het internet in het gedrang komt. En terecht. Alleen jammer dat de discussie vaak de verkeerde kant oploopt. Alsof mij het wat kan schelen dat Facebook weet dat ik gisteren naar die bruine botten van Esprit op Zalando heb gekeken en ze daarom nog eens adverteert naast de foto waarin iemand met gelijkaardige botten werd getagd. Tot op heden komt Facebook niet mee als ik met mijn vrienden op café ga (alsof ik nog op café ga, niet dus, maar het is symbolisch bedoeld) om me daar in het bijzijn van iedereen uit te lachen met mijn slechte smaak voor botten (laarzen was zeker het juiste woord, niet?). Veel erger is het onthouden van woorden door Google en sinds kort ook door eender welke internetbrowser.

Stel je voor, puur imaginair, je collega haar adem ruikt onfris en je wil dit toch eens voorzichtig aanbrengen, maar je weet niet hoe. Wat een normale mens de dag van vandaag: googelen. Je tikt in: 'hoe zeg je dat iemand uit zijn bakkes stinkt'. Diplomatiek is niet nodig online. Ondertussen moet er ook nog gewerkt worden, dus je laat de research even voor wat ze (hij?) is en werkt verder. Een tijdje later komt de bewuste collega naar je bureau om iets te bespreken. Het gaat over een dossier rond hoederecht. Noch jij noch de collega weet de oplossing, dus wat doet een normale mens de dag van vandaag? Googelen. Je opent Google en tikt de letter 'h' van hoederecht. Sympathieke Google helpt je meteen (Google is gemaakt op maat van de hard werkende mens van vandaag die geen tijd heeft om volledige woorden in te typen, laat staan om naar een kast te stappen om iets op te zoeken, nvdr). Je krijgt al enkele suggesties, maar wanneer je ook de letters 'o' en 'e' ingeeft, is Google zeker. Jij bent op zoek naar 'hoe zeg je dat iemand uit zijn bakkes stinkt'. En omdat onze ogen moe zijn van het harde werken, zet Google deze suggestie speciaal in een veel groter lettertype. Je collega die naast je staat, kan dus lekker mee lezen.

De voorbeelden zijn uiteraard talrijk. Vooral thuis, waar je in theorie je gevoelens, je gedachten en de computer met elkaar deelt, kunnen gênante situaties ontstaan wanneer je gedachten deelt via de gedeelde computer (althans, je was even vergeten dat je de computer deelt en je gedachten niet wil delen). Nee, ik kan daar kort in zijn: Google, u bent schadelijk voor relaties (op allerlei vlak). Tis da.

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2