grootmoeders vinaigrette

Mijn grootouders maakten de beste vinaigrette ter wereld. Een van mijn levensdoelen is hun vinaigrette-kunde te evenaren. En ik moet zeggen, onlangs heb ik -al zeg ik zelf- een bangelijke vinaigrette gemaakt. Mijn bereidingswijze: negeer alle standaard recepten waarin staat dat je meer olie dan azijn moet gebruiken. Gebruik evenveel olie als azijn om een pure oliesmaak te vermijden. Neem evenveel walnoten- als olijfolie. Gebruik voor het azijndeel drie soorten: rode wijnazijn, zongedroogde tomatenazijn en dragonazijn. (Zowel de olie als azijn mogen gewoon van de Aldi of Colruyt komen.) Doe er mosterd bij om de saus wat dikker te maken. Neem een beetje gewone mosterd en ook wat graantjesmosterd. Nu is de vinaigrette heel erg straf. Doe er daarom lopende honing bij om hem te verzachten. Hoeveel je er van alles bij moet doen? Gewoon voortdurend proeven. Snijd tot slot sjalotjes heel fijn en doe die er ook bij, samen met enkele lookteentjes (die je enkel pelt, maar niet snijdt!). Kruid met peper, zout en peterselie. En dan, heel belangrijk: laat hem enkele dagen (ja, zelfs weken, dat wordt niet snel slecht) trekken in de ijskast. Njammie! Tis da!

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2