self fulfilling prophecy

De self fulfilling prophecy vind ik wel een interessante theorie.  In het kort gaat het om een foute definitie van de waarheid die gedrag oproept waardoor de foute definitie waarheid wordt. Ik heb bepaalde verwachtingen (positief of negatief) die mijn gedrag op die manier zal beïnvloeden dat de verwachtingen effectief uitkomen.

Bijvoorbeeld: ik denk dat mensen me niet zien staan, ik stel me daardoor wat timide op waardoor mensen me effectief niet zien staan. Of: ik denk dat mijn zoon zijn studie niet aankan waardoor ik hem de hele tijd zit aan te porren om voldoende te studeren of eens na te denken over een andere studie waardoor hij geen enkele motivatie meer heeft en zijn studie effectief niet met succes afrondt.

Wat ik zo interessant vind aan deze theorie, is hoe men dit ontdekt heeft. Als de onderzoeker zelf op voorhand overtuigd was dat het fenomeen bestond, zal zijn verwachting zijn onderzoeksgedrag hebben beïnvloed en het resultaat van de studie zijn overtuiging hebben bevestigd. Wat misschien ook net het bewijs is dat het fenomeen bestaat.

Was de onderzoeker er echter niet van overtuigd, kon zijn theorie alleen maar ontkracht zijn geweest indien de theorie effectief bestaat. En dan zou hij, onterecht, denken dat de theorie niet bestaat. Maar ook als de theorie effectief niet bestaat, zou de studie ontkracht zijn geweest indien de onderzoeker er zelf niet in geloofde. Er viel immers niets te bewijzen.

Tis da.

PS: foto van Google geplukt

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

correct zijn 2

gesprek op straat