meer dan een ander

Laatst had mijn dochter zich wat pijn gedaan. Wegens verregaande vermoeidheid, zorgde dit minieme pijntje voor een dramatische scène. Alle pogingen ten spijt, was ze ontroostbaar. Tot we een snoepje aanboden. Het werkte als een dosis morfine, de gi-gan-tische pijn verdween meteen. Broer kreeg ook een snoepje waarop de morfine prompt was uitgewerkt. Het drama begon opnieuw. Dat was niet eerlijk, want broer had zich niet pijn gedaan!

Het deed me spontaan denken aan een passage uit een fantastisch boek dat ik ooit gelezen heb. Al weet ik totaal niet meer welk boek. De auteur stelde de lezer voor het volgende dilemma. Wat zou jij kiezen: jij krijgt alleen 20 000 euro en je vrienden niets of iedereen krijgt 100 000 euro, ook je vrienden?

Ik denk dat het menselijke wezen hiermee mooi is samengevat. Hoeft dit nog meer uitleg? Nee. Tis da.

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2