genders en zo, deel 2

Quota om vrouwen in topfuncties en de politiek te krijgen, een goede zaak? Er zijn ongetwijfeld oneindig veel pro's en contra's. Het spijtige aan deze discussie is dat ze altijd gaat over de zogenaamde 'belangrijke' functies in onze samenleving. Lees: de functies waarbij je veel geld verdient of heel wat aanzien mee krijgt. Ook gaat het altijd om meer vrouwen in mannenbastions te krijgen.

Gelieve deze discussie ook eens om te draaien en te verschuiven naar de 'gewone stervelingenjobs'. Ik denk spontaan aan het onderwijs. Elke keer krijg ik hetzelfde te horen op die verdomde oudercontacten: "de fijne motoriek van uw zoon is nog niet wat het moet zijn, mevrouw, hij kan nog geen ventje tekenen, mevrouw, en zijn knutselwerkjes zijn ook nog niet wat ze moeten zijn, mevrouw". Dat mijn zoon met een hamer en een bijl overweg kan, wordt uiteraard niet 'gemeten'. De juf is vermoedelijk zelf niet thuis in dit creatieve genre (en dat neem ik haar ook niet kwalijk).

Er tegen in gaan, heeft weinig zin. Je komt dan toch alleen maar over als een 'mijn-kind-kan-wel-alles-en-ik-ontken-al-uw-aantijgingen-mama'. Het etiket 'fijne motoriek niet in orde - nog werk aan de winkel' is geplakt door de juffen. Waar zijn die meesters als je ze nodig hebt? Mijn zoon knutselt gewoon echt niet graag. Tis da!

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2