genders en zo

Ik ben niet zo erg feministisch. Ik heb er geen problemen mee dat ik de was doe en mijn man de tuin. De manier waarop mijn man de was aanpakt, stoort me om de één of andere duistere reden en de tuin vind ik wat te vermoeiend. Dus ik vind deze taakverdeling prima.

Al is er op gendervlak hier en daar nog heel wat gelijkheidswerk aan de winkel. En dan richt ik me niet enkel tot manspersonen, maar evenzeer tot vrouwmensen. Hoe vaak heb ik het al niet gehoord. Mama's die deeltijds gaan werken omdat ze (en ik citeer, ze zeggen allemaal hetzelfde) 'thuis willen zijn als de kinderen thuis zijn'. Mooie gedachte, daar niet van. Zelf wil ik ook mijn kinderen zien opgroeien, al koester ik niet de behoefte ze elke minuut van de dag bij mij te hebben. Maar dat terzijde.

Het vreemde in deze situaties is dat deze mama's het blijkbaar niet zo erg vinden dat de papa van hun kindjes die kindjes dan veel minder zien. Die blijft namelijk voltijds werken. Is het niet belangrijk voor die kindjes dat ze zowel mama als papa vaak zien? Dat ze evenveel mannelijk als vrouwelijk voorbeeld krijgen? Dat ze zien dat ook papa's deeltijds willen werken zodat zij later, als ze groot zijn en zelf papa zijn, probleemloos deeltijds werk kunnen aanvragen?

Wie houdt er in feite de traditionele genderrollen in stand? Ik vraag het me soms af... Tis da.

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2