reizend treingesprek

Gehoord op de trein:
"Ben jij al vaak op reis geweest?"
"Nu niet, he, met de zwangerschap."
"Ja, dat is zo, eens er kinderen zijn, is dat gedaan, he, reizen."

Even de context kaderen: Persoon a (die het gesprek aanving) was een dame tussen de 40 en 50 jaar oud. Persoon b (die antwoordde) was een jongen van 27 jaar (hij vermeldde even later in het gesprek dat hij geboren was in 1986).

Het gesprekje deed mijn gedachtemolen spontaan op volle toeren draaien. Ten eerste vond ik de vraag 'ben jij al vaak op reis geweest' zeer vreemd. Er mankeerde iets in die zin. Een locatie (ben jij al vaak in Frankrijk op reis geweest?), een tijdspanne ('ben jij de laatste jaren nog vaak op reis geweest'), een transportmiddel ('ben jij al vaak met de boot op reis geweest') of een personnage ('ben jij met je lief al vaak op reis geweest'). Niet dat ik het vanzelfsprekend vind dat mensen sowieso geregeld op reis gaan -het feit dat mensen die niet intercontinentaal reizen als abnormaal worden beschouwd, is een jammerlijke maatschappelijke evolutie- maar de categorie 'reizen' leent zich niet om een gesloten kwantitatieve vraag te stellen. Kan wel: 'ga jij vaak op reis'? Een open vraag die gewoon peilt naar de reiswaarden van de anderen.

Het antwoord ('met de zwangerschap') vond ik ook ietwat vreemd. Vooral omdat het van een man kwam. Nee, met de trend 'wij zijn zwanger' ben ik niet helemaal mee. Mijn man was erg lief, maar hij was niet mee zwanger. Nog vreemder was dat het kind van de bewuste zwangerschap al een tijdje geboren was, zo bleek even later in het gesprek. Persoonlijk zou ik dan een ander antwoord hebben gegeven, iets in de trend van: 'nu met de baby', ik bedenk maar iets.

Tot slot was er het antwoord dat door de dame werd verkondigd alsof zij een belangrijke levenswijsheid meedeelde aan de jonge knaap. Reizen gedaan eens er kinderen zijn? Tenzij je reis bestaat uit alpinisme, gastronomisch genieten of het uitdagende avonturencircuit in Durbuy, zie ik niet in waarom reizen met kinderen niet kan. Want, beste mevrouw met levenservaring, ook als je binnen ons saaie continentje mooie plekjes bezoekt, ben je aan het reizen. En er zijn ontelbaar veel van die mooie plekjes. Tis da.

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2