Streng is relatief

Actueel als deze blog is, wil ik even inspringen op een nieuwsbericht van vorige week: er worden meer jongeren van school gestuurd. Jammer, helaas, pijnlijk, maar daar wil ik het even niet over hebben. Ik wil graag even ingaan op een mogelijke reden die werd aangehaald door de experts, namelijk dat de scholen strenger zijn geworden. Sta me toe hier toch even aan te twijfelen. Toen mijn ouders naar school gingen, kreeg je naast godsdienst, rekenen en taal ook nog zonder probleem enkele lijfstraffen. Ok, dat is zowat 50 jaar geleden, dat is waar. Maar zelfs een 25tal jaar geleden, toen ik zelf naar school ging, kon de juf nog met krijtjes, boeken en bordvegers gooien zonder een rechtzaak aan haar been te hebben. Die rechtzaak heb je vandaag al als je een leerling een herexamen geeft (de o zo fijne vakantietaak is afgeschaft). Strenger, kom op... (En nee, 'progressieve' lezer, ik zeg niet dat het vroeger beter was). Tis da.

Reacties

Populaire posts van deze blog

wat als we eens wat minder zouden wat alsen?

beetje luiheid boven!

correct zijn 2